14 stycznia, 2021 r.

Partnerstwo Uniwersytetu Łódzkiego w projekcie

UTWORZONO2021-01-14 10:05, Natalia Halicka OPUBLIKOWANO2021-01-14 00:00, Natalia Halicka OSTATNIA MODYFIKACJA2022-09-16 12:01, Natalia Halicka

Partnerstwo Uniwersytetu Łódzkiego w projekcie
Projekt "Tworzenie e-materiałów dydaktycznych do języków obcych - j.włoski"

Dane, dotyczące zawarcia umowy o partnerstwie w projekcie POWER, w którym liderem jest uczelnia wyższa.


Numer Naboru: POWR.02.10.00-IP.02-00-009/20

Numer Umowy: UDA-POWR.02.10.00-00-9014/20-00

Numer Wniosku: POWR.02.10.00-00-9014/20

„E-materiały dla branży: opieki zdrowotnej, pomocy społecznej, ochrony bezpieczeństwa osób i mienia"


Rozpoczęcie realizacji projektu partnerskiego/ data podpisania umowy pierwotnej: 2021-04-01


Uzasadnienie przyczyn przystąpienia do jego realizacji:

Celem głównym projektu jest opracowanie w okresie 1.04.2021 do 30.11.2022 r. 400 nowych e-materiałów dydaktycznych do kształcenia ogólnego w zakresie języka włoskiego na II etap kształcenia w szkole podstawowej oraz na III etap szkoły ponadpodstawowej oraz udostępnienie ich na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej (ZPE, www.epodreczniki.pl). Opracowane materiały zostaną poddane ocenie ekspertów Ośrodka Rozwoju Edukacji (ORE). Każdy nowy e-materiał zawierać będzie interaktywne treści merytoryczne, multimedia oraz obudowę dydaktyczną. Przebieg prac koncepcyjnych i wdrożeniowych odbywać się będzie zgodnie z wymaganym harmonogramem zapewniającym weryfikację produktów przez ekspertów ORE. Przygotowane w projekcie zasoby zgodne będą z aktualnie obowiązującą podstawą programową, z koncepcją e-materiałów wypracowanymi w ORE oraz standardami merytoryczno - dydaktycznymi, funkcjonalnymi, dostępności i techniczno - graficznymi określonymi przez MEN w Regulaminie Konkursu. Proces przygotowania e-materiałów będzie zgodny z procedurami merytorycznej oceny i weryfikacji oraz z określonym w Konkursie terminarzem. E-materiały będą zgodne z przepisami prawa oświatowego na dzień zakończenia realizacji projektu, a opis każdego e-materiału zapewni powiązanie z podstawą programową i kształconymi kompetencjami kluczowymi. Zasoby edukacyjne uwzględniać będą zróżnicowane możliwości intelektualne odbiorców i będą dostępne dla osób z niepełnosprawnościami. Po zakończeniu projektu E- materiały zostaną upowszechnione na platformie epodreczniki.pl, gdzie będzie mógł z nich skorzystać każdy bezpłatnie i w sposób nieograniczony.

Nad poprawnością merytoryczną i metodologiczną e-materiałów do nauczania języka włoskiego będą czuwali profesorowie Uniwersytetu Łódzkiego, który pełni rolę Partnera. Profesorowie UŁ będą współautorami wytworzonych e-materiałów.

Uniwersytet Łódzki jest jednym z największych polskich uniwersytetów. Posiada 12 wydziałów oraz Filię w Tomaszowie Mazowieckim. Uniwersytet został wyróżniony rankingami QS World University oraz zauważony przez Komisję Europejską za prace badawcze, czego następstwem było przyznanie logo HR Excellence in Research. Nauczanie odbywa się na 80 kierunkach studiów i 167 specjalnościach. Prowadzone są szkoły doktorskie i ponad 150 studiów podyplomowych, w tym studia typu MBA. UŁ posiada: 134 budynki o łącznej powierzchni 216 tys.m2, w tym centra konferencyjne, kampus studencki, biblioteka i multimedialne sale wykładowe wyposażone w nowoczesny sprzęt audiowizualny dostosowany do osób z niepełnosprawnościami. Działalność naukowo-badawcza prowadzona jest na szeroką skalę we współpracy z krajowymi i międzynarodowymi ośrodkami akademickimi i badawczymi, organizacjami, instytucjami i lokalnymi przedsiębiorcami. Uczelnia, będąc silnym międzynarodowym ośrodkiem naukowo-badawczym, zdobyła doświadczenie i uznanie jako wiarygodny koordynator i partner projektów. Wydział Filologiczny UŁ, w tym Instytut Anglistyki, Instytut Filologii Germańskiej, Instytutu Romanistyki mieści się w nowoczesnym budynku spełniającym najwyższe standardy organizacji procesu nauczania, oddanym do użytkowania w 2014 r. Wydział posiada aule, duże i mniejsze sale wyposażone w przenośne komputery, rzutniki multimedialne. Wydział Filologiczny UŁ posiada także laboratorium, które umożliwia doskonalenie kompetencji tłumaczy ustnych. Na aparaturę laboratorium składa się sześć dwuosobowych kabin wyposażonych w cyfrową aparaturę, aparaturę nagłośnieniową, a także funkcjonalne, multimedialne stanowisko pracy lektora i będą one wykorzystywane do tworzenia e-materiałów. Budynek jest dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Potencjał kadrowy, doświadczenie w zakresie prowadzenia projektów oraz potencjał techniczny UŁ zapewniają możliwość współpracy UŁ jako partnera w realizacji Projektu.

Cel główny projektu wpisuje się w cele ogólne PO WER koncentrując się na działaniach dotyczących wsparcia reform w obszarze edukacji oraz we wszystkie trzy cele szczegółowe Działania 2.10 „Wysoka jakość systemu oświaty” opisane w SZOOP. Projekt jest realizacją typu operacji Działania 2.10: Tworzenie e-podręczników i rozwijanie e-materiałów dydaktycznych towarzyszących istniejącym e-podręcznikom. Realizacja projektu i umożliwienie łatwego dostępu on-line do nowoczesnych materiałów dydaktycznych na dwóch etapach kształcenia znacząco wpłyną na szanse osiągnięcia celu szczegółowego Osi II POWER, tj., zwiększenie wykorzystania przez szkoły i placówki zmodernizowanych treści, narzędzi i zasobów wspierających proces kształcenia ogólnego w zakresie rozwoju u uczniów kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych, jak również nauczania eksperymentalnego oraz metod zindywidualizowanego podejścia do ucznia. Opracowane e-materiały będą służyły rozwijaniu kompetencji skutecznego porozumiewania się w języku obcym oraz przyczynią się do zwiększenia wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w nauczaniu, w tym w nauczaniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z powodu deficytów poznawczych. Będą skutecznym narzędziem w rozwijaniu kompetencji kluczowych, a także indywidualizacji procesu dydaktycznego. Stworzenie i zaktualizowanie e-materiałów zwiększy ofertę bezpłatnych, otwartych, zasobów edukacyjnych umożliwiających naukę w dowolnym miejscu i czasie, przyczyni się do zwiększenia równego dostępu do wysokiej jakości treści edukacyjnych.

Wnioskodawca: Politechnika Łódzka (PŁ), publiczna uczelnia wyższa prowadzącą kształcenie na kierunkach studiów o profilu praktycznym. W 2020 roku PŁ, jako pierwsza uczelnia w Polsce otrzymała na pięć lat międzynarodową francuską akredytację – HCERES, a w 2016 roku PŁ otrzymała, jako pierwsza uczelnia techniczna w Polsce, logo HR EXCELLENCE IN RESEARCH. Zarówno w zakresie edukacji, jak i badań naukowych umiędzynarodowienie to silna strona Politechniki Łódzkiej. Od ponad 20 lat w PŁ istnieje Centrum Kształcenia Międzynarodowego (CKM), jednostka znana również pod angielską nazwą International Faculty of Engineering (IFE), kształcąca na 14 kierunkach technicznych w języku angielskim oraz na jednym w języku francuskim. Centrum Językowe Politechniki Łódzkiej (CJ) posiada doświadczenie w przygotowaniu interaktywnych e- zasobów dla języka obcego. Zasoby te umieszczone są na platformie edukacyjnej Wikamp: www.edu.p.lodz.pl. CJ zatrudnia kilkudziesięciu lektorów o specjalności j. angielski, j. niemiecki, j. włoski i filologii klasycznej.


Cel główny i cele szczegółowe projektu zostaną osiągnięte dzięki realizacji zadań w projekcie:

1. Przygotowanie merytoryczne 400 e-materiałów. Materiały będą dostosowane do osób z niepełnosprawnością. Nad poprawnością merytoryczną i metodologiczną e-materiałów będą czuwali profesorowie z UŁ jako współautorzy e-materiałów.

2. Zamieszczenie e-materiałów na platformie epodreczniki.pl.

3. Tworzenie multimediów dla e-materiałów.

Opracowane e-materiały będą uwzględniać przepisy dotyczące podstawy programowej kształcenia w zawodach oraz ramowych planów nauczania w szkołach publicznych danego typu. Trwałość projektu zostanie zapewniona przez umieszczenie, utrzymywanie i udostępnienie e-materiałów na domenie www.epodreczniki.pl spełniającej kryteria WCAG 2.0 lub 2.1. Nauczyciele będą wykorzystywać e-zasoby do przygotowania i prowadzenia lekcji. Uczniowie będą wykorzystywali e-materiały na lekcji i w zakresie samokształcenia. E-materiały będą służyły uczniom w rozpoznawaniu własnych zainteresowań. Po zakończeniu realizacji projektu PŁ i UŁ będą kontynuowali działania związane z prowadzeniem badań naukowo-dydaktycznych związanych z wykorzystaniem e-materiałów (publikacje, referaty na konferencjach).


Zakres Dominujący:

W ramach projektu zostanie opracowane merytorycznie i poddane ocenie ekspertów ORE 400 e-materiałów do nauki języka włoskiego, w tym 120 do szkoły podstawowej i 280 do szkoły ponadpodstawowej.

Zaangażowanie do projektu personelu o wysokich kwalifikacjach i zróżnicowanym doświadczeniu zawodowym zapewni wysoką jakość produktów. Każdy nowy e-materiał zawierać będzie interaktywne treści merytoryczne, multimedia oraz obudowę dydaktyczną. Przebieg prac koncepcyjnych i wdrożeniowych odbywać się będzie zgodnie z wymaganym harmonogramem zapewniającym weryfikację produktów przez ekspertów ORE. Przygotowane w projekcie zasoby zgodne będą z aktualnie obowiązującą podstawą programową, z koncepcją e-materiałów wypracowanymi w ORE oraz standardami merytoryczno ‑ dydaktycznymi, funkcjonalnymi, dostępności i techniczno - graficznymi określonymi przez MEN w Regulaminie Konkursu. Proces przygotowania e-materiałów będzie zgodny z procedurami merytorycznej oceny i weryfikacji oraz z określonym w Konkursie terminarzem. E- materiały zostaną upowszechnione na platformie epodreczniki.pl. Zasoby będą dostępne dla osób z niepełnosprawnościami.


Wskazanie partnera wiodącego w tym projekcie.

Politechnika Łódzka – uczelnia,

NIP 7270021895

REGON 000001583

kod pocztowy 90-924

Miejscowość Łódź

ulica Stefana Żeromskiego 116

adres e-mail standoj@p.lodz.pl

telefon 426313614

forma prawna beneficjenta - uczelnia

Forma własności - Państwowa osoba prawna

Poprzednia wiadomość Nowa strona BIP
Następna wiadomość Zasady przeprowadzania egzaminów dyplomowych